Вести

Интервју- Владета Лучић: Домаћински ћемо располагати новцем грађана

За в.д. директора ЈКП “Младеновац” почетком августа именован је Владета Лучић, спец. струковни инжењер машинства који је, иначе, и повереник Савета за комуналне делатности ОО СНС у Младеновцу. Лучић каже да му је на новој дужности у самом старту помогло искуство из претходних дванаест година, колико је провео у младеновачком комуналном предузећу на различитим пословима, од инжењера за пројектовање и надзор, шефа службе одржавања, директора сектора “Водовод и канализација” до заменика директора. Обављајући поменуте функције, јасно је увидео шта не функционише и зато ће увести промене, нарочито у погледу организације посла, веће дисциплине радника и домаћинског односа према новцу грађана.

Које сте организационе промене увели у самом старту и да ли је тачно да је један број запослених по уговору на одређено време добио отказ?

- Било је промена у организационој шеми и то искључиво да бисмо брже и квалитетније обављали радне задатаке. Смењен је један број шефова, неки су добили нове дужности, постављени су нови руководиоци служби у циљу бољег и ефикаснијег функционисања. Тринаесторо запослених на одређено време, који су били ангажовани на административним пословима, добили су отказ уговора о раду, а њихове радне задатке преузели су радници који су у сталном радном односу. Људи којима је продужен уговор о раду на одређено време, њих деветоро, ангажовани су као извршиоци у сектору “Чистоћа и зеленило”. Имамо 257 запослених, али је проблем лоша квалификациона структура и знатно мањи број извршилаца у односу на раднике у администрацији.

Колики су дугови комуналног предузећа и како ћете решити тај проблем?

- Затекли смо доста велика дуговања. Само 36 милиона динара дугује се добављачима. Ту су и обавезе према Пореској управи у износу од 11 милиона динара, као и дуг за обуставе од четири милиона динара. Са добављачима сам постигао сам договор да им одмах уплатимо 30% потраживања, а остатак на рате, с тим да доспеле рачуне плаћамо редовно. Поред тога, имамо и дуг за електричну енергију према ПД “ЕПС Снабдевање” који износи десет милиона динара. Потписали смо репрограм и одмах уплатили два милиона. Повлачећи ове потезе, успели смо да обезбедимо услове да ЈКП “Младеновац” у наредном периоду несметано функционише.

Дугови потрошача за утрошену воду и извршене услуге увек су били прилично велики. Каква је сада ситуација и на који начин планирате да повећате степен наплате?

- Ненаплаћена потраживања износе 161 милион динара. Дугови привреде су 61 милион, а преостали износ од 100 милиона дугују грађани. Решавање овог проблема је доста отежано због тешке материјалне ситуације. Трудимо се да имамо максимално разумевање за наше кориснике и зато смо им омогућили да заостале дугове измире на више месечних рата. Потрошаче који се оглуше на сва наша упозорења принуђени смо да утужимо, односно, искључимо из система водоснабевања.

Током лета је било доста проблема са водоснабдевањем. Да ли имате план како решити ово питање да се следеће године не би поновило исто?

- Општа је констатација да се предходно руковоство није добро припремило за ово лето што се тиче водоснабдевања. Да се не би поновили исти проблеми, већ смо кренули у припреме за следећу годину. Потребно је да изградимо најамање три бунара захваљујући којима ћемо добити 15 л/с. Осим тога, уз помоћ ЈКП “Београдски водовод и канализација” извршићемо ревитализацију одређеног броја бунара, а предузећемо и низ других мера које ће допринети уштеди воде у градској мрежи. Тренутна максимална производња воде је 100 л/с, што је за летњи период недовољно, будући да при највећој потрошњи треба обезбедити од 120-130 л/с. Ове количине су довољне у тренутним околностима, а уколико би дошло до повећања привредних активности у граду, било би потребно и до 140 л/с. О свему је требало размишљати на време и сваке године изградити најмање два бунара да би се одржала иста количина воде. На то сам више пута указивао у претходном периоду, међутим, очигледно је да није било слуха за потребе грађана и да су неке друге ствари биле приоритети, тако да је у последњих шест година изграђен само један бунар.

Прича о квалитету воде из градског водовода константно је актуелна у Младеновцу. Сведоци смо да она често има боју и мирис и немогуће је конзумирати је. На који начин побољшати квалитет воде пре завршетка изградње водовода Макиш-Младеновац?

- Већ смо почели са испирањем и дезинфекцијом резервоара. До сада су испрани резервоари "Шишманци" и "Косни Пут" у МЗ “Влашка” и један резервоар у Село Младеновцу. У току су и припреме за велико испирање водоводне мреже. Постоји предлог да се изграде филтерска постројења на извориштима Брестовица, Кокорин и Ковачевац, помоћу којих бисмо успели да уклонимо гвожђе, манган и амонијак. Све што предузимамо има за циљ побољшање квалитета воде за пиће до завршетка изградње регионалног водовода Макиш-Младеновац. Међутим, и по окончању тог пројекта, комунално предузеће биће у обавези да постојећи систем водоснабдевања одржи у исправном стању, тако да је улагање у систем водоснабдевања апсолутно оправдано. Иначе, динамичким планом градске Дирекције за грађевинско землјиште и изградњу, регионални водовод Макиш-Младеновац требало би да буде завршен до 31.децембра 2020. године.

Пре неколико година је почела замена цемент-азбестних цеви али се са тим послом врло брзо стало. Због чега је значајно заменити цеви и да ли имате у плану наставак тог посла?

- Да би се обезбедио новац за замену цемент-азбестних цеви неопходно је урадити пројекат дела цевовода који се мења па тек онда конкурисати за средства. Ми ћемо обезбедити новац да се у 2016. години ураде пројекти за делове мреже који су најкритичнији. Многе државе Европске уније путем конкурса дају новац за замену цемент-азбестних цеви, али само уколико постоји документација. Наравно, ако буде финансијских могућности, у програм пословања за следећу годину уврстићемо и замену цеви из сопствених средстава. Замена цемент-азбестних цеви је врло битна јер се побољшава квалитет воде за пиће и смањују се губици на мрежи, будући да се због њихове кртости, јављају напрслине из којих отиче вода.

Колико су чести кварови на водоводној и канализационој мрежи? Како функционише Служба одржавања и колико брзо отклањате такве проблеме?

- Због старости водоводне мреже у којој су 70% цемент-азбестне цеви, кварови су врло чести. Радници Службе одржавања су веома искусни и све кварове отклањају у току дана, осим оних који се десе у касним вечерњим сатима и током ноћи који се решавају сутрадан. Елементи који се користе за отклањање кварова доста су скупи, али то је цена коју плаћамо сви заједно како би грађани у што краћем временском периоду били без воде.

Које сте новине увели у погледу одржавања чистоће и хигијене у граду?

- У центру града и насељима “25. Мај” и “Дедиње” увели смо праксу да се контејнери празне два пута дневно. Одржавање уличне хигијене организовали смо тако да сваки радник има реон за који је задужен у својој смени. Увели смо и већу контролу радника на терену како бисмо могли да исправимо евентуалне недостатке. Хигијена у граду мора да буде још боља, али и грађани морају у томе да нам помогну, пре свега тако што ће водити рачуна где бацају смеће. ЈКП “Градска чистоћа” нам је донирало 16 контејнера запремине 1,1м³ и уступило на коришћење смећарку уз помоћ које ћемо моћи квалитетније да извршавамо радне задатке. Новина у раду биће мобилни контејнер запремине 5м³, намењен за одлагање шута. По позиву грађана, одвозићемо контерјнер до тражене локације. Тако ћемо избећи хаварије на смећарки која није у могућности да подигне контејнере велике тежине у које је до сада, поред комуналног отпада, одлаган и шут.

То што сте после неколико година опрали централне градске улице и градски трг изазвало је позитивне реакције грађана иако би то требало да буде уобичајена пракса. Грађани са периферије су поставили питање када ће, поред центра, бити обухваћени и други делови града.

- Последњих неколико година прање улица уопште није било у плану пословања предузећа. Сматрали смо да је то недопустиво и зато смо недавно поново увели ту праксу. До почетка хладних дана сигурно ћемо још једном опрати центар града и трг као и улице које се налазе на периферији града. У току ове недеље ћемо сачинити оперативни план прања улица који ћемо објавити на сајту ЈКП “Младеновац”. Тај посао сигурно ћемо уврстити у план пословања за 2016.годину јер га сматрамо врло битним сегментом у подизању нивоа хигијене у граду.

Каква је ситуација када је реч о возном парку који је, сасвим сигурно, врло битан за функционисање комуналног предузећа?

- Возни парк је изузетно битан и један од важнијих предуслова за успешну реализацију радних задатака у сва три сектора. Будући да се ближи крај године, врло је битно направити добар план за следећу годину. Најпотребнија су нам возила у службама одржавања водоводне и канализационе мреже, производње воде као и служби чистоће и зеленила. Што се тиче специјалног возила за пражњење подземних контејнера, које је претходно руководство уврстило у план набавке за ову годину, сматрамо да је неопходно најпре направити анализу колико би таква набавка била оправдана. Поучени смо искуством других градова, па и Београда, у којима се овај тип подземних контејнера показао доста нефункционалним због отежаног пражњења, као и подземних вода које стварају додатни проблем. Уколико превазиђемо техничке недостатке, набавићемо такво возило. У супротоном, бесмислено је издвојити новац за нешто што не функционише.

У претходном периоду је било експерименталних пројеката када је реч о прикупљању рециклажног отпада, међутим, стиче се утисак да они нису заживели како треба. Колико ћете пажње посветити рециклажи, пре свега због очувања животне средине, али и да отпад који има вредност не би завршио на депонији?

- Лоше је то што смо после десет година рециклаже пет амбалаже још увек на почетку, уместо да данас имамо модерно рециклажно двориште. Али, шта је ту је. Врло брзо ћемо направити план-пројекат кроз који ћемо прецизирати начин прикупљања рециклажног отпада, с тим што ћемо овог пута у томе истрајати. Да би све функционисало како треба, потражићемо помоћ стручних људи из Града и Републике. У плану је и изградња претоварне станице за смеће у којој би се отпад путем роло контејнера товарио и одвозио на депонију у Винчу. Прикупљање рециклажног отпада је врло профитабилан посао у свету. Време је да и ми то озбиљно схватимо, не само због новца, већ, како сте рекли, и због заштите животне средине.

Колико су честе притужбе потрошача и на шта се најчешће односе? Колико сте, лично, отворени за разговор са грађанима и на који начин могу да Вам се обрате уколико имају потребу за тим?

- Притужбе се најчешће односе на висину рачуна и квалитет воде за пиће. Разговарам са потрошачима и увек имам времена да саслушам свакога ко дође. Уколико можемо да помогнемо, излазимо у сусрет, односно, тамо где је наша грешка, исправљамо. Свесни смо да је тешка финансијска ситуација, међутим, рачуни морају да се плаћају јер би, у супротном, угрозили пословање предузећа.

Која је Ваша визија када је реч о пословању ЈКП „Младеновац” и који сте циљ поставили пред себе?

- Основни циљ је да обезбедимо стабилно водоснабдевање, несметано одвођење отпадних вода и чистији град. Наравно, да бисмо све то могли да остваримо потребно је да обезбедимо и финансијску стабилност. Оно што са ове позиције могу да обећам, јесте да ћемо домаћински и транспарентно располагати новцем грађана који нам је поверен на коришћење, као и да ћу преузети пуну одговорност за сваки потез и одлуку.