Вести

Интервју - Драган Јелић, директор ЈП "Дип Младеновац"

Привремени орган градске општине Младеновац, на седници одржаној почетком августа, за вршиоца дужности директора ЈП "ДИП Младеновац“ именовао је Драгана Јелића, мастер менаџера, који је, иначе, и један од координатора ОО СНС у Младеновцу. Непуних месец дана по преузимању дужности, у интервјуу за mladenovac.sns.org.rs Јелић каже да је затекао изузетно тешку ситуацију у предузећу, као и да је због неодговорног понашања претходне власти и огромних дугова за јавну расвету, претила опасност да општина остане у мраку. Поред борбе са дуговима, Дирекција је суочена и са недостатком средстава за одржавање расвете, комуналне хигијене у граду, а већих пројеката готово и да нема. Осим малог прилива новца, један од разлога за такву ситуацију лежи и у смањеним ингеренцијама Дирекције. Уколико променом Статута града Беогада буду враћене одређене надлежности, општина ће моћи да покрене веће пројекте и самостално креира буџет за следећу годину. Јелић је оптимиста, урпкос свим проблемима. Обећава да ће се домаћински односити према новцу буџетских обвезника и преузети одговорност за сваки потрошени динар.

- Затекао сам доста тешку ситуацију у предузећу. Дугови су огромни, пре свега када је у питању јавна расвета. Око 70 милиона динара, за које је раније склопљен репрограм, биће отплаћено тек у новебру 2023. године, а месечна рата износи 702 хиљаде динара. Поред овог износа, ни овогодишње обавезе према ЕПС-у од 40 милиона динара нису плаћане, што укупно чини нешто више од 110 милиона динара дуга. Цифра је астрономска и тешко је измирити, иако смо, од када је Привремени орган преузео руковођење општином, исплатили нешто више од 3 милиона динара. Поред тога, затекли смо опомену пред искључење јавне расвете која је стигла још половином јуна. Постојала је реална опасност од искључења, утужења општине и блокаде рачуна. На срећу, Привремени орган је пронашао решење и донео одлуку о потписивању уговора са ЕПС- ом о регулисању обавеза које претходних година нису плаћане, али и о репрограму овогодишњег дуга који није редовно сервисиран. Режим отплате под повољним условима, који се морају поштовати, почиње средином октобра. Овим би се до краја године општински буџет коначно ослободио огромног терета који представља дуг за јавну расвету. Сматрам да би најбоље решење било када би успели да јавну расвету пребацимо на управљање граду Београду, односно, ЈКП „Јавно осветљење“.

Грађани се често жале на проблеме са јавном расветом, углавном због кварова на мрежи, проблема са сијалицама и слично. Одржвање расвете је посао који је у надлежности Дирекције. Због чега толике притужбе грађана?

- У праву сте, људи свакодневно долазе и рекламирају прегореле сијалице и кварове на мрежи. Имамо озбиљан проблем јер у многим селима расвета не ради зато што су сијалице у квару. Да би људи лакше схватили проблематику, изнећу податак да на територији ГО Младеновац има око 8.000 сијаличних места, а више од 800 сијалица тренутно је у квару. Врло често и други уређаји у склопу јавне расвете не раде. Замена једне сијалице, када се урачунају сви трошкови, попут ангажовања специјалног возила, кошта, у просеку, око 3.500 динара. За ову годину планирано је око 2 милиона динара за замену сијалица и одржавање електро мреже. Ми на стању тренутно имамо свега 50 хиљада динара за ту намену, а до краја године има још четири месеца. Ако знамо да трошкове одржавања јавне расвете можемо да плаћамо искључиво са те позиције, јасно је да смо у проблему. Општина ће морати да нам одобри додатна средства да не бисмо остали у мраку. Као што знате, проблем са јавном расветом није од јуче. Да бисмо довели ситуацију у оптимално стање, било би нам потребно око 10 милиона динара.

Да ли постоји начин да се убудуће направе одређене уштеде када је реч о јавној расвети и да се, евентуално, смање трошкови?

- Радимо на томе да направимо уштеде. На 17 мерних места експериментално смо поставили уређаје који могу да умање утрошак електричне енергије, како се показало, и до 50 одсто. Међутим, ту се појавио други проблем. Уређаји су електронски и подешени су тако да тачно у одређено време искључе електричну енергију. Скраћено је време током којег је расвета укључена и то је разлог због чега су људи незадовољни. Дакле, са једне стране имамо могућност уштеде а са друге незадовољство грађана. Покушаћемо да нађемо компромисно решење и да уклонимо уређаје са оних локација на којима људи користе јавни превоз у раним јутарњим сатима. Када је рађена мрежа, требало је оставити могућност да се у једној улици искључи свака друга сијалица. Нажалост, о томе се није водило рачуна. Тако имамо случајеве да је цела мрежа прикључена на једну фазу и када се она искључи, читава улица остаје без струје. То су проблеми које ћемо морати да решимо. Озбиљан проблем нам представља и то што се поједини грађани сами прикључују на мрежу. Било би добро када бисмо успели да решимо проблем такозваних „дивљих прикључака“ и да томе станемо на пут.

Последњом променом Статута града Београдa, младеновачкој Дирекцији су одузете многе надлежности. Који су пројекти у плану, сходно тренутним ингеренцијама?

- Од како сам дошао на чело Дирекције, борим се са дуговима. Много је проблема, а врло мало пројеката. Сви знамо колико је битна комунална хигијена за град, а на тој позицији нам је остало свега 282 хиљаде динара, што је врло мало новца да би квалитетно обаваљали посао до краја године. Када је тај сегмент у питању, улазимо у озбиљан проблем и без додатних средстава нећемо имати могућност да адекватно одржавамо хигијену у граду. Што се тиче пројеката, трентуно радимо комплетну реконструкцију објекта у Космајској улици број 3. Реч је о некадашњој згради Урпаве прихода која је била у веома лошем стању. Препорука Дирекције је да се у део тог простора пресели Пијачна управа. Ако ништа друго, уштедели би новац који тренутно издвајају за закуп пословног простора на Градском тргу. Радови на реконструкцији овог објекта требало би да буду завршени у наредних месец дана. Осим тога, предстоје нам и припремни радови за наставак изградње улице Браће Баџак. Потребно је да изместимо гасну и ПТТ инсталацију. Вредност тог посла је око 10 милиона динара а преосталих 133 милиона финансира „Дирекција за грађевинско земљиште и изградњу Београда“. За радове на измештању гасовода, који су у завршној фази, издвојили смо милион и по динара. Иначе, изградња обилазнице требало да почне средином новембра.

Када очекујете почетак радова на изградњи и санацији атарских путева и шта се још реално може урадити у овој години?

- Град је определио око 10 милиона динара за атарске путеве, а остатак ће финансирати општина. Припремили смо 17 хиљада кубика камена и одређену количину струганог асфалта. Након што нам Београд пребаци средства, почећемо са радовима, а посао ће бити поверен нашем комуналном предузећу. Када је реч о другим инвестицијама, у плану је реконструкција водоводне мреже у Космајској улици, преко пута ОШ „Свети Сава“. На тој локацији често долази до пуцања цеви, а будући да се ближи зима, постоји опасност да се суочимо и са додатним проблемом, попут оштећења коловоза. Осим тога, ових дана би требало да осветлимо деоницу магистралног пута код гробља у Рајковцу. Планирамо да у том делу, поред јавне расвете, изградимо и тротоар на потезу од аутобуског стајалишта до гробља. То су послови за које постији реална основа да могу бити окончани до краја грађевинске сезоне.

Покренута је иницијатива да се део главне младеновачке улице претвори у пешачку зону? Када би то могло да се деси?

- Покренута је иницијатива и сада је потребно обезбедити саобраћајно - техничке услове за реализацију овог пројекта. Због тога смо се обратили Градском секретаријату за саобраћај. Од њиховог мишљења зависи да ли ће доћи до реализације. План нам је, иначе, да пешачка зона буде у делу улице Краља Петра Првог, од раскрснице са улицом Војводе Путника до раскрснице са улицом Николе Пашића. Евидентно је да граду недостаје пешачка зона. Међутим, потребно је урадити и анализу да ли ће и колико такво решење штетити привредницима који имају локале у том делу града.

Да ли је тачна информација да је Дирекција на име репрезентације резервисала износ од око 500 хиљада динара?

- Истина је да је Надзорни одбор на мој предлог донео одлуку да се на име репрезентације резервишу средства у износу до 530 хиљада динара, с тим да новац, наравно, не мора бити утрошен. Образложићу разлоге за такву одлуку. Наиме, Младеновац ће у наредним месецима, по нашим проценама, посетити велики број високих градских и државних званичника који треба да обезбеде просперитет нашој општини. Најмање што можемо да учинимо за њих је да их достојно угостимо. Дакле, пристојно, без икаквог бахаћења и расипања новца. Када сам ово предложио био сам свестан да ћу бити изложен критици јавности. Међутим, на овај начин сам желео да обезбедим потпуну транспарентност у раду, да грађани тачно знају где иде новац. Дубоко сам убеђен у то да су до сада вршене разне злоупотребе када је реч о репрезентацији. И до сада су јавна предузећа користила репрезентацију али то нису приказивали као ставку у својим програмима или су на тим позицијама наводили врло мале износе, док су трошкове репрезентације плаћали њихови извођачи радова или кооперанти. На тај начин драстично су увећавани стварни трошкови. Дакле, енормно се расипао новац буџетских обвезника. Они који ме познају, знају да нећу дозволити расипничко понашање, напротив. Још једном желим да напоменем да ни динар неће бити ненаменски потрошен и да ћу за то лично сносити одоговорност. Уосталом, као и све друго, и ова ставка је подложна контроли.

Да ли у следећој години можемо да очекујемо капиталне пројекте којих годинама готово да и нема или их је врло мало?

- Доста су нам ограничене могућности пре свега због малих надлежности које тренутно имамо. Све се свело на нешто инвестиција, јавну расвету, комуналну хигијену... Многе ствари које се тичу функционисања у наредној години зависиће од тога да ли ће изменама Статута града Београда бити враћене надлежности градксим општинама. По новом Статуту, поново би требало да се изврши подела општина на градске и приградске. Младеновац би требало да добије знатно веће надлежности а самим тим би и Дирекција за изградњу и планирање имала далеко већи прилив новца. У овој години нам је опредељено 168 милиона динара. Од тога, општина нам је пренела 75 милиона. Не верујем да ће остатак бити пребачен јер, једноставно, нема одакле. Међутим, ако добијемо неке надлежности које смо раније имали, цифра која ће бити опредељена Дирекцији мериће се стотинама милиона динара. У том случају, бићемо у могућности да покренемо озбиљније пројекте и да сами креирамо приоритете за следећу годину. Овако, до краја године нам остаје да „преживимо“ и да покушамо да одрадимо неке ситније послове који су такође важни за функционисање града. Ту пре свега мислим на санацију степеника, поправку дотрајалих клупа и канти за отпад, замену рукохвата, шахт поклопаца и слично. Такође, иницираћемо и неке радове за које је надлежан Град као што смо то учинили када је реч о обнављању саобраћајне сигнализације.

Рекли сте већ да сте отворени за разговор са грађанима који Вам се јављају због разних проблема. Како могу да дођу до Вас?

- Немамо надлежност у многим областима а тренутно ни велике финансијске могућности али то не значи да не можемо да разговарамо са људима. Од како сам на месту директора Дирекције, примио сам свакога ко је дошао, без обзира да ли је најављен или не. Са сваким поразговарам, саслушам га, покушам да објасним ситуацију и да нађем решење за проблем због којег ми се обратио. Ако некоме тренутно не можемо да изађемо у сусрет, дужни смо да бар кажемо истину, то је најмање што можемо да учинимо. Претходној власти Дирекција је служила за поткусуривање личних интерса, а не за рад у интересу грађана, што је пре свега основна нaмена предузећа. То више не сме да се дешава. Лично сам оптимиста и мислим да можемо доста тога да урадимо ако се будемо домаћински понашали.